BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 18, 2009

chemistry between us

there is a strong bond between us
ionic bond
i am cation,F2+
and u are anion A-
i give love and u accept
a strong electrostatic force is created
that are love,respect and care
to produce ionic bond
a relationship based of love
which has the molecular formula
FA2
we can stand a third person
in our relationship
as ionic bond has a
high melting and boiling point
when there is a chance
we can make each other success
because
ionic bond can conduct electricity
in a molten or aqueous state
we are firm and loyal to each other
just like the ionic bond
that is non volatile
we are not deceive by other people
so do ionic bond
that do not dissolve in organic solvent
so let hope that
our bond
cannot be destroyed by time



p/s:just feeling to write this..don't really know why..huhu

kuasa minda

sudah lama tidak mengisi blog
kerana keadaan yang tidak mengizinkan
dilanda demam secara tiba-tiba
sekarang ini masih ada lagi gejala batuk
pertama sekali
saya ingin menzahirkan ucapan
terima kasih yang tidak terhingga
kepada akak niea
kalau tidak kerana akak
sudah tentu episod saya dan dia
berakhir sampai di situ sahaja
masih cuba untuk meneruskan
dengan sedaya upaya
melupakan kepahitan yang dialami
cukup tentang itu
sekarang ini saya menghadiri kelas tambahan
subjek matematik tambahan
berlakunya anjakan paradigma dalam hidup saya
saya telah mula meminati subjek matematik
perkara yang saya anggap
paling mustahil akan berlaku dalam hidup saya
telah pun menjadi kenyataan
syukur kepada Tuhan
semoga tahun 2010
memberi peluang kepada saya
untuk melangkah lebih jauh lagi

REALITI YANG KITA LALUI SEBENARNYA DIKAWAL OLEH MINDA
APABILA MINDA MENGATAKAN BOLEH
KITA AKAN BERGERAK UNTUK MENCAPAINYA
SUPAYA HASILNYA MENJADI SEPERTI YANG DIFIKIRKAN

Thursday, December 10, 2009

geometry dalam hidupku

segitiga merupakan satu bentuk geometri
kadangkala ia juga menjadi satu simbolik
dalam kehidupan manusia
apabila menonton drama ataupun filem
cinta tiga segi adalah perkara biasa
antara jalan cerita yang dipaparkan ialah
seorang gadis (A) jatuh cinta
kepada sahabat lelakinya(B)
tiba-tiba muncul seorang lagi gadis (C)
B akan bercinta dengan C
sementara A terpaksa memendam rasa
tetapi pada penghujungnya
B tetap bersama dengan A
itu adalah kisah yang difilemkan
secara jujurnya
saya sendiri akan memihak kepada A
dan membenci C yang merampas B daripada A
siapa sangka didalam hidup saya sendiri
saya adalah C
ikhlas dari hati saya katakan
saya terpaksa menelan hakikat
yang teramat pahit ini
namun demikian dia mengatakan bahawa
dia tetap memilih saya
dan dalam masa yang sama
dia bersimpati kepada A
apa yang patut saya lakukan?
lepaskan dia pergi
bermakna menambah derita pada
saya dan dia
meneruskan hubungan ini
dia seakan tidak dapat memaafkan saya
kalau saya dapat membaca fikiran
tentu semuanya mudah

p/s:true story..not a fictional one..tak sanngka hidup saya menjadi sekompleks ni

apa agaknya II

i don't know how to express my feeling
sekarang ni dengar lagu peterpan
sejujurnya rasa macam mahu nangis
why i am so stupid?
uhuh tak pernah lagi rasa macam ni
it is very difficult to deal with feeling
semua kawan-kawan saya cakap
diorang tak nak masuk campur
dalam hal melibatkan perasaan ni

aku tak percaya lagi
dengan apa yang kau beri
aku terdampar di sini
tersudut menunggu mati
aku tak percaya lagi
akan guna matahari
yang dulu mampu terangi
sudut gelap hati ini
aku berhenti berharap
dan menunggu datang gelap
hingga nanti suatu saat
tak ada cinta ku dapat
mangapa ada sengketa
bila bahagia tercipta
mengapa ada sang hitam
bila putih menyenangkan?
kau ajarkan aku bahagia
kau ajarkan aku derita
kau tunjukkan aku bahagia
kau tunjukkan aku derita
kau berikan aku bahagia
kau berikan aku derita

SHEILA ON 7-BERHENTI BERHARAP

i'm give up right now
he keep torture my feeling
dan dengan keputusan saya ini
saya yakin
akan ada insan yang gembira
for that someone
keep him away
and do whatever you want with him

Wednesday, December 9, 2009

apa agaknya

apa lagi agaknya yang perlu saya buat
untuk mendapatkan kemafaan dia
kenapa susah sangat nak maafkan saya?
if you hate me just saying it
everything will be over!
masalah sekarang ini ialah
saya berhadapan dengan manusia
mereka berada di luar kawasan saya
sekarang ini dalam kebingungan
pusing memikirkan masalah yang sedang dihadapi
nasib baik ada kawan-kawan
terima kasih semua
i shall learn to love my friends more than him
memang semua perkara bermula dari kebodohan saya
tapi susah sangat ke untuk memaafkan
kalau dikira bukan dia tak pernah melakukan kesalahan kepada saya
tapi saya selalu memaafkan
setiap orang ada ego masing-masing
tetapi jangan kerana ego
kita kehilangan benda yang kita sayang

Monday, November 30, 2009

mawar,kumbang dan rumput

ada satu cerita yang nak dikongsikan
tentang mawar,rumput dan kumbang
begini mawar dan kumbang bersahabat baik
tanpa disedari mawar jatuh cinta kepada kumbang
namun kumbang hanya menginginkan mereka kekal sebagai kawan
suatu hari kumbang bertemu dengan rumput
mereka bersahabat dan kumbang selalu
menceritakan perihal kawan yang disayanginya
si mawar kepada rumput
sedangkan mawar langsung tidak mengetahui tentang kewujudan
si rumput dalam hidup kumbang
rumput akhirnya jatuh cinta kepada kumbang
kumbang menerima cinta si rumput
kumbang dan rumput menyulam cinta dengan bahagia
rumput secara tidak sengaja bertemu mawar
disebabkan rasa ingin tahu
rumput menanyakan mawar perihal perhubungan
mawar dan kumbang
mawar mengatakan bahawa mereka berdua
adalah sepasang kekasih
rumput kemudiannya diberitahu oleh kumbang
tentang apa yang terjadi sebenarnya
antara dia dan mawar
mereka hanyalah teman biasa
pada suatu hari kumbang dan rumput
mendengar khabar bahawa mawar memilih
orkid untuk dijadikan kekasih hati
kumbang teramat kecewa dengan perbuatan mawar
kerana telah tersalah memilih jalan
kumbang menyalahkankan rumput atas apa yang terjadi
kata kumbang
jika rumput tidak memberitahu mawar
tentang perhubungan mereka
tentu mawar tidak memilih jalan sedemikian

jadi apa pendapat anda?apa yang patut dilakukan oleh mawar,kumbang atau rumput?

Friday, November 20, 2009

list-to-do

sempena cuti persekolahan yang baru sahaja bermula
marilah kita bersama-sama meraikannya
tak tahu nak cakap macam mana
tapi tersangat gembira dengan keadaan ini
macamlah tak pernah cuti sebelum ni..hehe
sekarang ni nak buat list-to-do thing
mungkin tidak akan mampu untuk menyiapkannya
tetapi tidak mengapa kerana perancangan itu penting

1.tengok cerita Ada Apa Dengan Cinta
tahu cerita ni dah lama dah..dah tak popular dah sekarang..but this story really nourishing my memory..terutamanya lagu tentang seseorang..it can make me smile 24 hours non-stop!yaah~

2.tulis cerita
idea dah ada..cuma malas nak menulis..saya ni jenis yang suka berhenti separuh jalan..huhu..dan apabila menulis cerita saya tidak mahu menghabiskannya kerana apabila cerita itu suda habis..watak itu akan mati di situ..hehe..memang dari dulu lagi macam ni..pelik kan?

3.lukis gambar untuk setiap sajak yang dibuat
saya tahu tangan saya keras macam kayu..nak lukis satu gambar pun perlukan beberapa hari..i'm not an expert like him..even dia pun ambil masa yang lama untuk lukis..huhu

4.pergi tuisyen
ni bukan kebahagiaan tapi keperluan..uhuh

banyak lagi sebenarnya tapi dah lupa..so many things keep playing in my head right now..can't focus right now..huhu..

pasca peperiksaan

akhirnya
3 minggu yang penuh dengan penyeksaan sudah berakhir!!
sekarang ni boleh berehat sikit
sudah banyak benda yang bermain dalam fikiran
namun mungkin sedikit sukar untuk dilaksanakan

my heart is singing
just like the first time i fall in love
no matter how cruel the torture you will give
never care what will happen in future
my heart is singing
with my soul is dancing

hadiah dari cik mieyRarif



terima kasih untuk awak yg comel ni!
lain kali bagi lagi ya

p/s:sorry lama sangat baru ambil..terlalu sibuk dengan peperiksaan akhir..huhu

Wednesday, October 28, 2009

happy exam!

isnin
bermula lah peperiksaan akhir tahun untuk pelajar tingkatan 4
semua subjek sains 3 kertas
letih la gini
banyak sangat kena ingat
bila terkenangkan fizik dan matematik tambahan
boleh histeria jadinya
ataupun akan menghabiskan berhelai-helai tisu
tak campur lagi dengan kos topup
untuk membuat panggilan kepada dia
dan hasilnya hanyalah ayat
"kurangkan online,banyakkan latihan,"
tidak mengapa
cuba yang terbaik
semoga berjaya

p/s:final exam dia esok..buat yang terbaik tau!

Saturday, October 24, 2009

usaha tangga kejayaan

kadang-kadang bukan semua yang kita nak
kita akan dapat
walau macam mana pun kita buat
sekuat mana usaha yang dilakukan
tapi benda yang kita nak
masih belum berada dalam genggaman
ada hikmah di sebaliknya
mungkin kita akan dapat sesuatu yang
berganda-ganda baiknya daripada
sesuatu yang kita inginkan
saya memang lemah dalam subjek matematik
entah kenapa ada saja kesilapan yang dilakukan
satu benda yang saya tak suka mengenainya ialah
kita tidak boleh mengagak soalan apa yang akan keluar
kita hanya perlu menguasai kemahiran
dan aplikasikan kemahiran tersebut pada soalan
itulah yang menyusahkan kerana kita perlu berfikir
formula mana yang perlu kita guna
tahun lepas setiap kali mendapat
keputusan ujian bulanan
subjek matematik lah yang paling mengecewakan
pernah saya hanya mendapat 40++ untuk matapelajaran ini
dan pada ketika itu saya menangis
menangis kerana saya merasakan saya telah
membuat sebaik mungkin persediaan untuk subjek itu
dan orang-orang di sekeliling saya
tidak putus-putus memberi semangat
terima kasih yang tidak terhingga kepada mereka
tetapi yang menariknya ialah
mereka memberikan motivasi kepada saya
melalui sebuah cerita
dan mereka bertiga menceritakan cerita yang sama
agak pelik kerana mereka tidak mengenali antara satu sama lain
mereka ialah ibu saya,athira dan juga dia
ceritanya begini
"ada seorang pelajar,dia selalu gagal subjek matematik,setaip kali peperiksaan dapat belas belas je markah.tapi dia berusaha dan akhirnya dalam PMR dia dapat A dalam matapelajaran matematik,"
cerita inilah yang sering diulang tayang kepada saya
dan akhirnya saya berjaya mendapat A dalam subjek ini
saya ingin bertanyakan kepada mereka siapakah
yang diceritakan oleh mereka
namun saya terfikir bahawa
orang itu mungkin adalah saya
cerita tersebut hanyalah satu kisah untuk memberi semangat
jadi kesimpulannya
pelajar itu adalah kita semua
ya.kita semua
semua orang boleh berjaya apabila kita berusaha
tanamkan keyakinan dalam diri
dan terus melangkah dengan bersemangat

SUCCESS NEVER COME BY ITSELF
WE HAVE TO GO INTO IT

"saat kita jatuh..mencuba berdiri..menahan sakit dan menangis..tapi erti hidup lebih dari itu..dan kita mencuba melawan!"

Thursday, October 22, 2009

kekesalan untuk kali ke________???

entri ini dilayangkan khas kepada anda
yang nun jauh di sana
walaupun saya tahu anda tak baca blog saya
tapi saya tetap mahu cakap..hehe
boleh dikatakan saya ni manusia yang jenis
1.kuat merajuk
2.cepat marah
3.suka sangat ikut mood
4.cemburu melampau
5.mengada macam budak
dan perangai inilah yang membuatkan awak
pening sampai tak larat nak layan
hari ini saya minta maaf
esok saya buat lagi
agak-agaknya kalau dihitung mungkin dah lebih
100 kali saya cakap "maaf"
belum campur masa hari raya lagi..hehe
tapi awak sabar,sabar dan sabar
terima kasih sebab dah teman saya
selama 2 tahun
dan awak memang milo 3 in 1 saya..haha
benda kecil pun boleh saya jadikan topik pergaduhan
belum masuk benda besar lagi
namun awak selalu cakap
"biasalah..awak kan masih dalam proses untuk
mencapai kematangan..it is normal,"
dan saya akan rasa bersalah
dalam jangka masa yang agak lama
haih..teruk kan saya ni

The magic of first love is our ignorance that it can never end


Wednesday, October 21, 2009

dia dan deviantart

sangat rindu sama kamu la blog..hehe
tapi kerana tiada mood untuk menulis
terpaksa ruangan ini dibiarkan sepi seketika
sesungguhnya 2 minggu lepas memberikan satu pengajaran baru
dunia ini penuh dengan diskriminasi!!!
kadang-kadang orang yang kita tak sangka itulah
yang memberi racun pada kita
enough about that..it was a stupid thing to remember
nasib baik dia ada memberi kekuatan
dia meminta saya supaya bersabar
thankz to him anyway..
sebenarnya ada kisah lain yang ingin dikongsi
tetapi simpan dulu untuk cerita ini
seperti yang diketahui
saya tidak lagi mempunyai mana-mana akaun sosial
sama seperti dirinya
namun kami berdua mempunyai satu akaun yang
hanya popular di antara peminat seni
sebenarnya dia yang terlebih dahulu mempunyai akaun ini
dipendekkan cerita
tadi saya membuka akaun deviantart saya
yang telah lama tidak di sign in
bila dibuka dia membalas semua komen
saya pada lukisannya
memang tidak dinafikan saya sangat mengagumi lukisannya
dan ini salah satu sebab kenapa saya memilihnya..hehe
walaupun dia tidak berterus terang tentang hubungan kami
tapi ini lebih baik
kerana saya tidak mahu kejadian dulu berulang lagi!
bergaduh dengan seorang peminat fanatiknya
saya tidak sanggup kerana saya kejam apabila bergaduh..haha

p/s:teringin sangat nak dia lukis wajah saya..entah bila?


Saturday, October 10, 2009

kejadian dalam ribut

mendahulukan perkara yang utama dari yang lain
pertama sekali selamat menyambut hari lahir
kepada adik bongsuku yang telah pun berumur setahun
kalau tarikh lahir saya ialah 10/9
si comel ini pula cukup umur pada 10/10
walaupun kamu telah merampas tahta saya
sebagai satu-satunya anak perempuan di dalam keluarga
tetapi tidak mengapa
saya tetap sayangkan kamu!

sebenarnya entri kali ini adalah untuk berkongsi tentang
kejadian menunggang motor dalam ribut
petang tadi saya ingin ke kedai untuk
menambah nilaian kredit dalam telefon
pada masa itu langit telah menunjukkan tanda-tanda
mahu mencurahkan hujan
"ah..tak apalah.pergi kejap je.lagipun kedai dekat je,"
saya terpaksa meminjam motor datuk saya
memandangkan motor saya berada di kedai kerana tayar pancit
motor datuk saya ni bolehlah dikatakan motor baru
kerana bapa saudara saya telah mengeluarkan wang
untuk membelinya pada beberapa bulan yang lepas
kebodohan saya memang terserlah sejak awal lagi
saya telah menekan hon kerana
tertukar dengan starter motor
tidak mengapalah kerana akhirnya motor itu berjaya dihidupkan juga
saya menunggang motor dengan kelajuan yang sederhana sahaja
kerana motor itu bergerak dengan laju berbanding dengan motor saya
meter menunjukkan bacaan 40km/j
hampa apabila sampai di kedai kerana kedai itu tutup
saya memberanikan diri menuju ke kedai yang sebuah lagi
walaupun ketika itu langit sudah bertambah murung
sebaik sahaja siap membeli
angin mula bertiup kencang
terasa gerun di dalam hati untuk pulang
namun tetap memberanikan diri agar tidak terkena hujan
semasa dalam perjalanan pulang
kenderaan yang berada di jalan pada ketika itu
boleh dihitung dengan jari
kelajuan motor saya tingkatkan kepada 60km/j
tanpa rasa takut seperti tadi
yang ada di fikiran ialah untuk sampai ke rumah sepantas mungkin
dengan angin yang bertiup kencang
hati saya memang terasa goyah
objek yang berterbangan ke muka
langsung tidak dipedulikan
seakan tiada darah yang mengalir di muka pada ketika itu
nasib baik saya sampai di rumah dengan selamat
dan tepat pada masanya
selepas ini mungkin saya tidak akan berani untuk
menunggang motor ketika hari hampir hujan

Wednesday, October 7, 2009

pmr 2009


tadi ada sedikit kejutan di sekolah
kena masuk ikut pintu pagar belakang
disebabkan pintu pagar utama ditutup
agaknya supaya calon-calon pmr tidak terganggu
jalan lurus belok kanan belok kiri
keliling bangunan barulah sampai ke kelas
opps!pembetulan bukan kelas tapi makmal
kami terpaksa belajar di dalam makmal
memandangkan kelas digunakan untuk peperiksaan
baru 4 hari berada di sana sudah sakit belakang
bayangkan kerusi makmal itu kecil,tinggi dan tiada penyandar
memang sah kena tampal koyok ni
hahaha..dia yang memperkenalkan benda ni
terpaksa bersabar sajalah..haih
kepada calon-calon pmr
selamat maju jaya!
terutamanya kepada sepupu saya yang tersayang
fatihah dan fatihi
bukan kembar ni ya..diorang ni pun sepupu jugak
tak lupa kepada zairul dan kekasih awak itu sekali ya
dan seseorang yang mungkin tidak mengenali saya
nurul farah ain-adik arif..huhuhu
semoga mendapat keputusan yang cemerlang

p/s:ingat lagi pengalaman tahun lepas..memang kecut perut apabila memikirkan subjek sains
terus datang di fikiran soaaln mengenai petroleum yang saya tidak pernah pun baca sebelum ini..hehe


Tuesday, October 6, 2009

kisah rm1


satu ringgit malaysia
bukan hanya sekadar nilai matawang
tetapi boleh juga dijadikan
subjek untuk mencetus kelucuan
atau lebih tepat lagi untuk mengenakan orang
hanya dengan sekeping kertas
berbagai helah dapat dicipta

1.cari orang memancing
minta kawan anda mencari orang yang sedang memancing pada bahagian belakang duit
untuk memanjangkan masa pencarian
katakan pada mereka jika mereka menjumpai apa yang dicari
anda akan memberi duit tersebut kepada mereka
(jangan risau kerana mereka PASTI tidak akan menjumpainya)
apabila mereka sudah menyerah
dengan selamba dan tanpa rasa bersalah katakan
"lama sangat kau cari,dia dah balik la,"

taktik ni memang gempak
ramai yang sudah terkena dengan saya
bayangkan bagaimana saya terpaksa menahan gelak
melihat kesungguhan mereka mencari
anda boleh mencubanya pada sesiapa saja
namun berhati-hati dengan mereka
yang mempunyai darjah kemarahan yang tinggi

Monday, October 5, 2009

ku ingin kamu


demi semua yang aku jalani bersamamu
ku ingin engkau jadi milikku
ku ingin kau di sampingku
tanpa dirimu ku hanya manusia
tanpa cinta dan hadirmu yang bisa
membawa surga dalam hatiku
aku ingin engkau menjadi milikku
aku kan mencintaimu
menjagamu selama hidupku
dan aku kan berjanji
hanya kau lah yang ku sayangi
ku akan setia di sini menemani
sentuhanmu bagaikan tangan sang dewi cinta
yang beriaskan rona asmara
dan membuat ku tak kuasa
di setiap anugerah mu
tersemat di hati kecilku
bahwa dirimu terindah untukku
selama ku masih bisa bernafas
selama ku masih bisa bertahan
selama Tuhan masih mengijinkan
ku ingin selalu menjagamu

ROMANCE

p/s:lagu yang paling romantik pernah saya dengar..ikhlas dan bersahaja

Friday, October 2, 2009

akhirnya minggu ini sudah dapat semua keputusan peperiksaan
haih...
secara umumnya menurun!
tapi keseluruhannya seperti biasa
fizik,matematik tambahan dan bahasa arab
TIDAK PERNAH
mendapat A...
walau macam mana pun saya buat untuk fizik
mungkin tidak mencukupi
matematik tambahan saya mengaku tidak membuat latihan yang cukup
tahu pun!huhu
tapi saya akan berusaha dengan lebih baik!!!!!

1.bahasa inggeris
dapat naik ranking karangan
terima kasih kepada amni
kerana sudi membaiki kesalahan grammar saya
tapi tetapi akan mencuba supaya
melakukan kesilapan grammar yang paling minima

2.sejarah
mungkin saya memandang remeh pada subjek ini
memandangkan subjek ini subjek kesukaan saya
saya menganggapnya mudah

3.matematik moden
kerana kecuaian saya
tertinggal soalan yang perlu dijawab
nasib baik cikgu tidak mengambil kira soalan yang tidak dijawab..huhu

konklusinya
usaha yang berterusan perlu dibuat
hurm...

"give up what you want in the moment for something you want most in LIFE!"

Monday, September 28, 2009

secret behind the violin


she hears it again
same music like before
her heart stop beating
forcing her leg to run

she arrives at the place
peeping through the window
dark and dust room
no creatures would be in there

she closes her eyes
the soft harmony enter the ears
she is not here anymore
her soul has been cradle by the sound

though she never know
who is standing inside the dark
playing the wonderful sound
but it still a precious moment for her

wonder that the hand holds the violin
the same finger touching smoothly
can be asked for
being a prince in her heart?

she stands there calmly
enjoys all the ryhthm
the wind dance gracefully
also admit the power of the sound

he playing heartfully
knowing someone is enjoying the music
makes he plays a delightful melody
to appreciate the listener

the shadow appears stiff
wish he can see the angel
that has a pure virgin heart
which knows the value of art

nothing in this world
is valuable than violin
hope that he can share it
with the one who stand outside

the harmony still flowing
carry the two heart away
if they would ever know
about the secret

the secret of the violin
the secret of two soul
hoping for each other
to be by their side

but the secret is still there
carry by the violin
with the beautiful rhythm
flying to the heaven

Sunday, September 27, 2009

bagaimana?

ini merupakan satu topik yang agak menarik untuk diceritakan bagi saya
hal ini menjadi perbahasaan di antara saya dan sepupu saya
sejujurnya saya mengakui dia benar
topik ini bermula dengan satu soalan daripada dia
"awak tak tinggal kat asrama kan?"
saya mengangguk
"kenapa?"
saya mula bercerita tentang alasan yang kedengaran agak mengada-ngada
dia mula bercerita tentang kebaikan tinggal di asrama
tetapi yang paling menarik perhatian saya ialah
"awak akan belajar cara bersosial apabila awak tinggal di asrama,"
"maksudnya?"
dia mula mengatakan apabila seseorang tinggal di asrama
dia akan belajar cara untuk bergaul dengan orang lain
bertolak ansur..bekerjasama dan berdikari
"da biasa dengar semua itu..hehe"
dia mula mengemukakan contoh situasi tertentu
1.bila tinggal di asrama secara automatiknya kita akan mencari kawan
jadi kita akan mengahdapi pelbagai manusia yang berbeza karenah
keadaan ini akan mendedahkan kita kepada kehidupan sebenar
2.bayangkan apabila berada di tempat ramai
sudah tentu ada yang lebih dan ada yang kurang
secara tidak langsung keadaan ini dapat menghakis sikap
pentingkan diri sendiri dan bertolak ansur
"bukan semua yang tinggal di asrama baik..ada juga.."
"tapi sekurang-kurangnya awak berusaha ke arah kebaikan,"
dia menyambung lagi
"awak mesti belajar bagaimana cara untuk berinteraksi dengan masyarakat..bagaimana cara bercakap dengan orang tua,bagaimana bercakap dengan kanak-kanak..jadi awak akan biasa dengan persekitaran..dengan itu awak akan malu bertempat..kalau tidak bergaul awak akan menjadi seorang yang anti sosial,"
"apa salahnya jadi anti-sosial?"
"awak akan tahu apabila awak bekerja..pada masa itu awak mesti berhadapan dengan masyarakat..jika tiada latihan..sudah tentu keadaan tersebut akan menjadi sukar bagi awak,"
"ok la..nanti saya cuba bersosial..tapi jangan paksa saya masuk asrama..huhu,"
"soft skill is important dear..think about it,"

Saturday, September 26, 2009

saya baru sahaja mencipta sebuah blog baru
blog ini semata-mata untuk meluahkan idea saya
dalam bentuk penulisan novel
boleh juga dianggap novel yang ditulis oleh saya untuk suka suka sahaja
ni link blog saya

http://saatpenamenari.blogspot.com/

ada masa lapang silalah baca ya

p/s:blog ini untuk merialisasikan impian saya semasa berumur 12 tahun yang dikongsi bersaam kawan baik saya..huhu

sembang-sembang

cerita raya masih belum habis
berjumpa dengan sepupu
pelbagai topik yang dibicarakan
walaupun hanya 3 orang
1.abang johan
masa dia tengah main henset saya
dia buka picture dan camera album
"narsis,"dia berkata tiba-tiba
"apa?"saya yang tidak mengerti apa-apa bertanya kepadanya
"orang yang suka mengambil gambarnya sendiri..gejala itu dipanggil narsis.."
"hurm..da fon saya takkan penuh dengan gambar orang lain pulak..hehe.."
"narsis ni boleh juga dikatakan sebagai perasan,"
amboi..lembutnya bahasa
tapi saya tidak mengambil hati
paling tidak dapat satu ilmu daripada bakal doktor ni..hehe
banyak juga perkara yang kami bualkan
tapi kebanyakkannya berkaitan dengan perubatan
sebenarnya saya banyak mendengar daripada berbicara
2.abang nan
"awak rasa saya ni matured tak?"saya bertanya kepadanya
"matured,"jawabnya selamba
"biar betul??da ramai orang saya tanya pasal ni..awak orang pertama yang cakap saya matured..urm nape awak rasa saya matured?hehe.."
"urm..."lama dia berfikir
akhirnya dia menjawab,"cara awak..kelakuan awak...tapi muka awak memang macam kanak-kanak..hehe"
betul ke??
3.fatihah a.k.a adik teh
ni memang banyak sangat sembang
kadang-kadang saya cakap
kadang-kadang dia cakap
kitorang tidur sama sama
pukul 2 pagi baru tidur

p/s:raya tahun ni tidak berapa penat bercakap..kalau tidak kena ulang cerita yang sama pada orang yang berbeza..soalan kegemaran diorang ialah
"camne awk kenal dia?"
yang ni memang ambik masa beberapa jam untuk diterangkan
kadang-kala tertinggal fakta
balik raya tahu hadapan
jangan tanya lagi pasal ni
saya dah ceritakan semuanya pada anda semua..hehe

Friday, September 25, 2009

cerita raya

sudah lama tidak mengemaskini blog
sibuk beraya agaknya..hehe
cerita hari raya pertama
malam raya tu memang sibuk
sibuk berbual dengan sepupu-sepupu
macam-macam hal yang keluar
selepas itu abang nan(adnan)
mengeluarkan sesuatu
SHISHA!
saya agak terperanjat juga pada mulanya
masakan seorang pelajar yang mengambil jurusan perubatan
tidak tahu tentang bahayanya shisha ini
mungkin dia hanya bermain-main
tapi sesi itu tidak berjalan dengan lama
memandangkan hanya beberapa orang yang menyertainya
malam itu tidur jam 2 pagi!
keesokan harinya macam biasa
bangun pagi,mandi dan tolong sikit sikit kat dapur
selepas sembahyang raya
salam dengan semua orang
dan dapat duit raya..hehe
masa salam dengan abang nan
terhantuk dekat jam tangan dia
nasib baik perlahan saja
dia pandang saya sambil tanya
"sakit ke?"
"haha..it's nothing.."
selepas selesai
tangkap gambar banyak-banyak
biasalah nanti kena pilih pula yang terbaik
tengah tangkap gambar
saya diajak beraya
pergi sajalah
macam biasa
saya ni pemalu sikit
dan hanya akan makan apa yang saya ingin makan..huhu
masa pergi ke sebuah rumah saudara kitaorang
ada pelbagai hidangan tersedia
saya masih lagi kenyang kerana di rumah sudah pun makan tadi
"kenapa tak makan?"tanya tuan rumah
"err.."
"diet la tu.."jawab abang johan
"macam tu dia rasa gemuk lagi..macam mana la kurus bagi dia agaknya,"tambah abang nan
nak tak nak
kena la saya ambil pinggan dan makan sikit
baru saja nak turunkan berat badan..huhu

Saturday, September 19, 2009

selamat hari raya!

20/9/2009
kita akan menyambut lebaran
jadi di sini saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan
selamat menyambut hari raya aidilfitri
saya juga ingin memohon maaf jika ada tersilap kata selama saya berada di sini
semoga lebaran ini lebih bermakna kepada kita semua

Friday, September 18, 2009

persiapan

hari raya bakal menjelang
tapi saya rasa saya ni semakin emo..huhu
mood raya hilang entah ke mana
asyik fikirkan dia je..haiyaa
fatin dia mana ada fikirkan awak..cuba jangan fikirkan dia boleh?
(monolog dalaman..hehe)
untuk menghilangkan tekanan ini
nak cerita pasal persiapan hari raya
semalam sudah ambil semua baju kurung
cuba pakai
BESAR!!
nape boleh besar?sedangkan guna ukuran lama..huhu
mama cakap,"awak makin kurus la tu.."
ya ke?hehe
abah pulak,"lepas berbuka pasni muat la.."
aduss..tak memberi harapan langsung..ingat saya ni raja makan ke?
tidak mengapalah..abaikan saja
tapi dua-dua warna ungu
baju tahun ini biasa sahaja
ingat nak buat kebaya tapi dinasihatkan tahun hadapan..hurm..
kasut pula..huhu
sikit je heel..rendah je..
ok la kot..
biskut?
tahun ini beli sahaja ya
tiada orang yang mahu buat..hohoho
tapi raya tahun ini
semacam tidak berapa seronok a.k.a meriah
satu keluarga sepupu je yang balik
keluarga yang satu lagi beraya di sarawak
rindu laa kat diorang
kalau tambah diorang lagi happenning
sebab ramai orang..hehe
urm sekian sahaja untuk kali ini
nanti raya baru boleh cerita panjang-panjang

p/s:i'm bored to death..cepat la bangun tydo!!!



bride in a coffin


she stares at the mirror
sad,pale and unhappy face appear
a beautiful white gown
is like a condemnation for her

her fingers run through the glass
recall back her father words
"u will leave this castle
for a marriage"

the merry environment outside
make her heart grows bitter
the door suddenly open
the time has come for her

walking weakly beside her father
all eyes stare at her enthusiastic
if they would ever know
this church is a hell for her

vows uttered by the priest
force her tears to run
her voice sound in the pharynx
hoarsely say "i do"

it happens too sudden
the bride collapse to the ground
all the guests staring to each other
wondering what is happenning

"i will leave my castle
for a coffin"
she gives a smile
and closes her watery eyes

p/s:tak tahu la kenapa..bangun tidur dapat idea ni..huhu

i mean what i say


when i say i like u
it mean i'm happy being with u

when i say i love u
it mean u have being in the bottom of my heart

when i say i miss u
it mean that only u in my mind

when i say i want to be with u
i want to spend my whole life being with u

p/s:pagi2 lagi sudah emo..haih..

Thursday, September 17, 2009

kejutan dari aishah

hari ini bosan yang terlampau
bosan membuat entry
saya melawat blog orang lain
macam-macam cerita yang saya baca
kadang-kadang tergelak
ada masa terkeluar air mata
pergi ke blog dfye
wah!
ada kejutan
tak sangka dia ingat harijadi saya
dia buat puisi untuk saya
terima kasih banyak-banyak ya
sayang kamoo sangat
ni link blog dia
http://aihi-dfye.blogspot.com/

p/s:akhirnya hari ini ada juga perkara yang menggembirakan..

puas hati?

semalam dengan rela hati
dan tanpa 'paksaan' dari mana-mana pihak
saya 'sign in' akaun friendster dan myspace
pergi ke 'setting' dan menekan
CANCEL ACCOUNT
tiada perasaan sedih ataupun kesal
biasa sahaja
dan setakat ini tidak terlintas lagi
untuk membuat akaun baru
puncanya?
bukan kerana sudah bosan
tetapi sudah letih mendengar
ayat-ayat 'manis' yang diutarakan
"nak buat macam mana..dia ada friendster"
"result turun?tu la selalu sangat main friendster.."
"kita buzy..mana ada masa nak buat friendster..bukan macam dia"
"bez la orang ada friendster..ramai kawan.."
alahai
memang betul-betul tak faham
apa kaitan friendster dengan curang??
"ok lah nanti delete.."
"kenapa nak delete?x payahla..nanti boring pulak..agpun xper ke xder frenster?"
hehe..ayat yang seakan mencabar saya
tapi tidak mengapa
saya langsung tidak kisah
saya dah cancel semua akaun saya
tinggal tagged je yang belum
tapi sudah lama tidak aktif
semalam lepas cancel terus hantar mesej
"da delete da frenster n myspace..jangan sruh delete blog sudah.."
itu lah ceritanya
jadi sekarang ini sudah tiada tempat bersosial
tinggal blog sahaja
tapi mungkin tahun hadapan akan sibuk
jadi tidak ada masa untuk aktif semua itu
(ayat nak sedapkan hati..huhuhuhu)

p/s:nasib baik dia tak ada apa-apa tempat untuk bersosial..kiranya adil dan sakasama sekarang ni..hehe

kantoi..

tinggal berapa hari lagi nak raya
memang dah tak sabar-sabar lagi
sampai sekolah pun ponteng
tengah malam semalam nurul nadia mesej
masa tu saya sudah tidur
bangun pagi tadi baru tengok
ada dua mesej
"che tin..aku ni nad..sihat dop?"
(dia guna nombor baru..sebab tu kenalkan diri..hehe)
yang satu lagi pulak
"da sampai umah da.."
(haha..petang semalam baru naik bas nak balik umah..)
selepas baca mesej terus sambung tidur
tanpa membalas terlebih dahulu
kalau balas kena mesej pula
nanti bangun la mesej..hehehe
tengah sedap tidur
bunyi lagu selamat hari raya
dengan mata yang masih berat
tengok nombor yang terpapar
lepas tu angkat
cakap la dengan nurul nadia comel ni
dia cakap dia makin gemuk
ya ke?
tak tengok saya lagi..hehe
soalan yang paling cepumas membuatkan mata saya terbuka dilontarkan
"eh..arini skul naim cuti ke?"
"hehe..aku tak tahu la..aku ponteng.."
"gila la kau ni..thira ponteng..syikin ponteng..spirit nak raya ke?!!"
saya tergelak besar
biasalah baru habis peperiksaan
pergi sekolah pun
tak buat apa-apa juga
semalam sebenarnya athira dah mesej
beritahu dia tak nak pergi sekolah hari ini
mesti afiqah bengang giler
sorry ya sayang..biasalah kat asrama tak boleh ponteng..hehe

p/s:amni yang comel dan 'innoncent' itu pun ponteng hari ini..saya yang macam 'devil' ni lagi la..hohoho

warisan

ciri-ciri saya yang sama dengan ayah saya:
1.mata
mata saya dan faqihah bewarna coklat gelap...sebenarnya saya tak pernah perasan pun...warna ini hanya akan nampak apabila mata saya terkena cahaya matahari..sekali pandang memang nampak hitam..satu hari alia yang tegur..dia cakap mata saya warna coklat gelap..huhu

2.tinggi
yang ni memang ramai ahli keluarga saya yang perasaan..saya hanya ada 4 orang sepupu perempuan(sebelah mama)dan diorang semua tidak berapa tinggi..mama saya pun agak rendah.. adik saya yang lelaki itu pun agak rendah..hehe

3.cerewet
saya memang tidak suka mengakuinya..tetapi perkara ini terbukti semasa memilih pakaian atau kasut..memang cerewet..berjam-jam lamanya..tambahan pula jika tiada orang yang memberi cadangan mana satu yang lawa..satu hari..saya menemani ayah saya pergi membeli seluar..punya la lama saya tunggu..dalam 2 jam agaknya..semua seluar dia tengok..akhir sekali seluar yang pertama sekali dia tengok itulah yang dipilihnya..adoii..memang cerewet!

4.buku
saya dan abah boleh kongsi baca buku yang sama..kadang-kadang pelik bunyinya sebab perbezaan umur mestilah jauh..tapi memilih buku yang sama..tapi saya tidak akan SENTUH buku sastera ataupun politik!biasanya yang saya akan baca ialah novel yang berunsur keagamaan dan misteri..senang cerita kami sama-sama suka karya RAMLEE AWANG MURSHID..mama pun sama..dan sekarang ini saya dan abah sedang berebut untuk menghabiskan novel KETIKA CINTA BERTASBIH II..macam biasa..siapa cepat dia dapat!

5.geografi
kami sama-sama suka subjek ni..dulu abah cakap dia selalu dapat markah tertinggi..hehe

yang sama dengan mama pula:
1.tepati masa
apabila sudah ditetapkan sesuatu benda..rancangan itu mesti akan diteruskan..tapi biasanya abah la yang menyebabkan semua tertangguh..hehe

kesimpulannya..saya merasakan bahawa saya lebih banyak mewarisi ciri-ciri abah..hohoho..namun begitu saya sayangkan mereka berdua..

p/s:dah lupa sebenarnya..nanti ingat tambah lagi..hehe

Tuesday, September 15, 2009

BUKAN SUPERMAN

aku bukanlah superman
aku juga bisa nangis
jika kekasih hatiku
pergi meninggalkan aku

ayahku selalu berkata padaku
laki laki tak boleh nangis
harus selalu kuat
harus selalu tangguh
harus bisa jadi tahan banting

tapi ternyata sakitnya cinta
buat aku menangis

ayahku selalu memarahiku
jika jatuh air mataku
kata ayah selalu air mata itu
adalah tanda kelemahan

tapi ternyata air mataku
ternyata jatuh juga

ayahku tersayang maafkanlah aku
jika aku masih menangis
masih belum bisa menjadi seperti
apa yang ayah selalu mau

kita berjanji 'tuk tidak lagi
menangis kerna cinta

THE LUCKY LAKI

the lucky laki


fenomena baru dalam hidup saya
kalau nak dengar lagu
pilihan pertama sekarang ini ialah
bukan superman dari the lucky laki
nama pun sempoi
lelaki yang bertuah
sekali dengar macam laki laki
mereka bertiga ni comel!
tapi masih kecil
dulu ingat diorang ni
remaja yang ada suara unik
tapi ada orang beritahu
"diorang ni budak lagi la..anak dhani.."
mulanya tak percaya lagi
tapi selepas tengok sendiri
baru tahu..huhuhu
maaf ya sebab tak percaya kamu
apa-apa pun
kanak-kanak comel ni memang gempak
suara pun hebat
keep it up boys!

p/s: lagu ini telah dijadikan "message alert" dalam telefon saya..hehe

Monday, September 14, 2009

akhirnya

akhirnya hari ini
peperiksaan sudah tamat
subjek terakhir tadi ialah PSI
masa menjawab tadi
saya agak tidak ada mood
mungkin kerana mengantuk
dan kertas yang terakhir
menyebabkan fokus hilang entah ke mana
peperiksaan tamat pada pukul 12.10
nak tunggu pukul 2
lambat lagi
nak balik ke rumah
pintu pagar hadapan sudah dikunci
sudah la tiada orang
athira sudah pulang ke rumah
tinggal saya dan ashikin
idea nakal datang tiba-tiba
"jom pergi billion!"
"malas la..nak buat apa?"
"cari kad raya...jom la"
akhirnya ashikin mengalah
kami pergi ke ikut pintu belakang
ashikin yang tunjuk jalan
sampai sahaja di billion
kami terus memilih kad
"cari yang ada muzik ya..hehe"
"nak buat apa?ngada-ngada la.."
"yang ada muzik baru gempak..masa baca nanti satu rumah dengar..hohoho"
kami mengambil masa yang lama untuk mencari
baru saya perasaan yang saya ni agak cerewet memilih
akhirnya jumpa satu kad
SEMPURNA!
warna ungu ada muzik
sesuai dengan tema raya tahun ini
selepas balik ke rumah
saya terus menulis ucapan dalam kad itu
sangat seksa semasa menulis
buka besar-besar bunyi muzik
bukan apa takut nanti
kad itu sampai pada penerimanya
sudah tidak berbunyi
kerana habis bateri
kebetulan petang tadi keluar
lalu saya terus pos kad raya itu
harap-harap sampai dengan selamat

p/s: masih serik dengan kejadian hari itu..

Friday, September 11, 2009

CINTA ITU KETAWA DAN AIR MATA

ketawa dan air mata
itu sebenarnya cinta
kalau kau sedih pasti ku rasa
begitu sebaliknya

ku senang engkau cemburu
itu tanda kau sayangiku
tahu kau takut kehilanganku
begitu juga aku

ku juga suka bila kau curiga
ia mengajarku erti setia
apa pun sikap mu aku terima
asalkan ada kebaikan

walaupun sering kau ku tinggalkan
itu tiada bermakna
kau ku abaikan
memang sesekali sikapmu membuat aku jemu
hingga kau tak ku pedulikan
untuk menyedarkan

belum pernah ada cinta
di dalam kehidupan manusia
sepanjang masa bahagia
tanpa air mata

LESTARI

p/s: santai je liriknya..
tapi bermakna

awak tahu tak?


awak tahu tak
awak ni mentari
bila saya sedih
awak selalu terangkan saya

awak ni kan
macam hujan
awak dinginkan saya
ketika saya marah

lagi satu
awak selalu
lindungi saya
awak awan saya tau

lupa nak cakap
macam langit
pun ada jugak
selalu ada bersama saya

awaklah pelangi
walau jarang-jarang ada
tak bermakna
awak lupakan saya

tapi awak dah
ceriakan saya
dengan warna-warni awak

macam mana la saya nak hidup tanpa awak?


p/s: dapat idea masa tengah iron baju sekolah..
hari itu exam bahasa arab..huhu

Thursday, September 10, 2009

16 birthday

10.september.2009
genaplah umur saya 16 tahun
sudah besar rupanya
tapi perangai masih macam kanak-kanak
terima kasih kepada mereka yang bagi ucapan
nanti birthday korang
saya wish balik ea
yang dah lepas tu nak buat macam mana

yang wish pukul 12 semalam
1.athira:

ho3..kamoo..wlpn agk awl..tp sy sdh maw tydo dong..so..hepi sweet 16 dear..wishing u all da bez..suda twa kamoo yaa..
pukul 11 lagi da wish!

2.arifuddin:
hapy bufday 2 u!moga panjang umur n murah rezki..hope ceria slalu..love u muaah!
sepatutnye yang ni la first..huhu

3.tengku azwan
salam..Fatin,aku tau mu nntikan saat ni..mgkin mu xsabar2..nset mu mst duk d tgn..ari ni 10 SEPTEMBER 2009,gnap la umur mu 16taun..jd,aku nk ucapkan SLMT ARI JADI..kalu nk sdp bunyi gak..HEPI BIRTHDAY TO YOU 3x..smoga pnjg umur n ceria skmo..jgn maroh sokmo,nati cepat tuo,hua3!..ALLAH SELAMATKAN KAMU 3x..
mesej paling panjang!

4.nadia
epi bezday!!ak arap mum success oweyz!!ak arap mum kkal r ngn puding...hak3..epi bezday my frenz!!!
kelantan+english..hehe

5.shikin
happy birthday darling!!sweet 16~
paling pendek..hehe

6.zairul syafiq
hellop..hepy birthday
tak sangka dia nak wish..huhu

7.sy hrap sy xlmbt wish happy birthday
camne dia taw birthday saya?huhu

*kalau nak ikutkan sume wish sharp pukul 12 tengah malam..

yang wish pagi tadi
1.wan alia
"YA ALLAH,Kau hadiahkanlah cinta dan kasih sygMU dmi memelihara kesejahteraan & kebaikan insan ini krn ku thu hanyaKAU,yg mampu menjaga dirinya lbh baik dr ssiapa pun..pnjgkanlh umurnya dan murahkanlah rezekinya..amin.."HAPPY 16TH BIRTHDAY!!enjoy ur day

2.ainaa
siap bgi hadiah lagi..terima kasih untuk rantai tu!sangat comel

3.nabilah

4.afiqah

5.amni

6.kak mira
atin,epy besday k..mga murah rezeki..bjaya dunia dan akhirat..muuaaah
satu je kiz?hehe

7.kak miza
tin.epy bezday syg..moga2 pnjg umr..bhagia dlm hdup..ngn owg t'syg..hehe..mrah rzeki etk..



dalam frenster:
1.Zairul syaffiq
dua kali dia wish..hehe
2.Wan Zati Hanani


dalam tag:
1.afiq
dua kali jugak..huhu

terima kasih kepada anda semua yang telah memberi ucapan kepada saya
kalau nak wish lagi boleh
selagi belum sampai pukul 12 malam..hehe

azli yang bagi

ok azli..
saya cuba buat yang terbaik

apakah nama blog anda sekarang dan kenapa anda memilih nama itu?

saya dan dunia
sebab blog ni menceritakan tentang apa yang berlaku di antara saya dan dunia ini

apakah link blog anda sekarang dan bagaimana boleh timbul idea untuk menamakannya seperti itu?
htpp://thepoweroffa.blogspot.com/
fa tu mewakili nama saya
fatin arina

apakah method penulisan dalam blog anda?
kisah hidup saya dan apa yang saya fikirkan tentang dunia ini

pernah terasa nak hapuskan blog anda?
masih belum ada apa-apa kejadian buruk
jadi tak terasa lagi

apakah pendapat anda mengenai blog kepada pemillik blog yang TAG anda ini?
kelakar dan best

senaraikan 10 orang yang akan anda tag
1.niji
2.syafiq ahadin
3.lobaloba
4.nieanine
5.nuraimyasmin
6.tRiaz
7.dfye
8.adeq abang
9.atyrah
10.naz

Saturday, August 29, 2009

masa sibuk


esok persekolahan akan bermula semula
dan ujian pengesanan 2 berlangsung pada hari selasa
jadi kemungkinan besar
blog tidak dapat diupdate dalam jangka masa yang panjang
tapi mungkin akan ada pos baru pada 10.9.2009
jika ada sedikit peluang untuk dicuri
saya pasti akan menggunakannya

p/s:exam habis 16.9.2009
selepas itu hari raya!

Thursday, August 27, 2009

magnesium dan puasa


hhari ini merupakan hari keLIMA ramadhan
3 hari yang lalu
saya mengalami sakit kepala yang teruk
sakit yang menyengat
sehingga tidak dapat melaksanakan sebarang aktiviti
hajat di hati ingin mengulangkaji pelajaran
memandang peperiksaan sudah berada di depan pintu
tetapi buka buku sahaja sudah pening
tambahan pula cuaca yang panas
semakin mendorong kesakitan di kepala saya
akhirnya terpaksa mengalah
lantas saya mengambil novel KETIKA CINTA BERTASBIH
dan menghabiskan masa membacanya
saya terfikir untuk menyiapkan folio PJK
tetapi mama tidak memberi kebenaran
untuk saya berada di depan komputer
dikhuatiri sakit kepala saya bertambah teruk
hari ini abah membawa saya ke hospital
doktor mengatakan bahawa gastrik yang menyebabkan kepala saya sakit
ini kerana angin dari dalam perut naik ke kepala
keputusannya saya mendapat magnesium dalam bentuk pil
sedikit gembira kerana tidak perlu menelannya dalam bentuk cecair
saya sebenarnya sangat tidak tahan dengan bau ubat itu!
selepas berbuka saya menelan ubat
arahan yang tertulis supaya makan 2 biji
selepas menelan sebiji
sebiji lagi tidak dapat ditelan
selepas itu barulah saya terperasan
di atas kotak ada tertulis
kunyah sebelum telan
jadi saya terpaksa telan dengan menahan baunya!

Sunday, August 23, 2009

hadiah dari cik bulan!


1.Sudah berapa lamakah anda ber-blooging?Adakah anda menyukainya?Kenapa?
2 bulan
sudah tentu suka
kerana dapat tulis apa yang saya nak dan berkongsi perasaan saya dengan orang lain

2.Apakah perkara pertama yang anda buat selepas men-sign-in akaun blogger anda?
tengok follower update

3.Senaraikan blog yang anda kerap kunjungi
my loba loba
blow the words
selamba' face

4.Adakah anda sudah berpuas hati dengan blog anda?
belum lagi
masih banyak yang kurang

5.Award ini adalah award anda yang ke-__?
pertama!

Monday, August 17, 2009

faithful dancer


the box was opened
lovely rhythm enter the ear
she starts doing her duty
dancing gracefully
with a motion
her smiling face full of tears
it is her fate
for her entire life
loyal to the music
faithful with the cadence
being there for only one purpose
to rejoice her owner
even the sun is replaced by moon
summer is coming after spring
autumn is look forward for winter
but she still dance
and dance again
until the rhythm stop
she appear to be stiff
music is her soul
without it
she is only
inanimate stiff figure

Sunday, August 16, 2009

selepas seminggu


hari ini pergi ke sekolah
sampai di kelas
terkejut sebab tak ada orang
dan meja bersusun macam nak exam!
biar betul?satu apa pun tak sedia lagi
nasib baik datang cik ketua kelas
dia cakap kelas pindah ke bangunan sebelah
alahai
bangunan form3 bersebelahan dengan pembinaan
macam mana nak belajar
sabar sajalah
look at the bright side ok
antara kelebihan pindah ke blok form 3 ialah
1.dapat bersenam (kelas kat tingkat 3)
2.sebelah dengan kelas athira (tak perlu jalan jauh)
3.mengimbau kenangan tahun lepas (rasa muda balik)
jadi walaupun kelas di sana
bising,panas dan tinggi
tapi tidak mengapa
hanya berkorban untuk seminggu sahaja
sekali sekala kita perlulah
keluar dari atmosfera selesa
untuk kebaikan diri kita sendiri

Saturday, August 15, 2009

girls day out!

hari ini keluar dengan sepupu saya
pergi ke kbmall
walaupun rancangan asal tergendala
kami tetap meneruskan agenda
sepupuku yang tersayang belanja saya makan
semoga akak sentiasa comel dan gembira
jalan-jalan ,makan-makan
beginilah yang terjadi apabila tiada tujuan khusus
pusing-pusing tengok kasut
cantiknya higheel!
tapi apakan daya
sudah berjanji tidak akan pakai lagi
jalan lagi nampak beg
saya membantu dia memilih handbag
sangat cantik dan sesuai dengan dia
saya melihat sebuah musical box
entah kenapa rasa ingin memilikinya
mungkin lain kali saya akan membelinya
disebabkan kekurangan bajet
akhirnya saya membuat keputusan untuk membeli sehelai baju
ada 3 warna pilihan
hitam,merah dan hijau
sudah tentu hitam yang menjadi pilihan
tambahan lagi dia atas baju itu
tertulis perkataan
"you done too far this time.."
sangat bersesuaian dengan tema
keadaan masih seperti biasa
diharapkan kedatangan lain kali
akan membawa perubahan

Friday, August 14, 2009

weird right?


we have an argument
i'm the first one to say sorry
i'm angry with u
it is me who say sorry too
i can not bear with your attitude
i eat up my own words after a few moment
i'm always say that
i can live my life without u
but after a few moment i will begging for u
i had a confident to find another guy
the phone ring and i talk to u with smile
someone ask me to go out for a date
i rather reading your email saying that u busy
i think that i'm a stupid one
but looking at your picture make me comfort
why?
because i'm a girl
not a weak one but too fragile
never demanding for materials
only ask for your time and care
a girl is a girl
no one can change it

Thursday, August 13, 2009

betul ke?


tadi saya ada terbaca sebuah buku
dalam buku tu ada tulis
usia remaja masih belum sesuai untuk bercinta
ini kerana remaja
1.masih belum matang
2.mudah marah
3.kurang kesabaran
betul ke?
saya rasa semua itu bergantung kepada setiap individu
kalau kena caranya
perhubungan akan dapat dikekalkan
sehingga ke akhir hayat
orang dewasa juga menghadapi masalah dalam perhubungan
cuma mungkin
cara mereka mengatasinya
berbeza dengan cara remaja
tiada apa yang perlu ditakutkan
kerana
selagi kita bergelar manusia
selagi itulah kita akan menghadapi masalah
jika sayangkan perhubungan anda
carilah jalan penyelesaian yang sesuai
dan dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak

Wednesday, August 12, 2009

sebuah jawapan

di sini aku berdiri
menanti detik waktu yang berlalu
menghitung saat untuk ke situ
jarum yang berdetik
seumpama sebilah pedang
mungkinkah tajam
ataupun sudah tidak berbisa
mungkinkah keputusan yang tercapai
akan mampu memuaskan hati semua pihak
ataupun sebelah pihak lagi terpaksa mengalah
persetujuan yang bukannya lahir dari keikhlasan
lantas menimbulkan calar pemberontakan
dari dalam diri
sungguh terpaksa diakui
jarak dan saat menjadi benteng besar
namun tidak bolehkah melakukan
sedikit pengorbanan
demi melihat sekuntum senyuman
tersekat di atmosfera ini
menjadikan diriku buntu
minda terbeku
tumpuan terkulai layu
dan aku masih disini
menanti dengan penuh debaran
menunggu dengan penuh perasaan
henya untuk sebuah jawapan

masa itu emas


lambatnya pukul 10 malam
uh oh uh oh
dah tak boleh nak sabar
rasa macam tak boleh nak duduk elok-elok
semua serba tak kena
macam-macam nak buat untuk habiskan masa
kenapa pukul 10?
itu bukan masa yang sesuai
tapi itu adalah masa terakhir
dateline for you ok.
lepas ni tak boleh nak tunda-tunda lagi dah
penantian selama 2 minggu
akan berakhir dengan satu jawapan
positif atau negatif
terpulang atas pemberi jawapan
yang di sini hanya mengikut
dan walaupun terasa ketidakpuasan hati
tak boleh nak cakap apa
macam diktator pula
tapi 99.99% diyakini negatif
walaupun hanya 0.01% saya akan tetap berharap
kenapa?
kerana harapan itu perlu
untuk menyedapkan hati sendiri
kalau positif senyum sampai ke telinga
kalau sebaliknya
pinjam henfon adik
dengar lagu HAMPA
huhuhu
beginilah selalunya saya
10 p.m here i come!

under 8tEen

lagi dua tahun saya akan menamatkan sekolah menengah
SUNGGUH TIDAK SABAR!!!
saya tahu saya akan menghadapi SPM
tapi hidup ini bukan semata-mata untuk belajar sahaja
kadang-kadang belajar daripada pengalaman
lebih berkesan daripada yang tertulis dalam buku
AMARAN jangan terpengaruh dengan ideologi ini
bila dah cukup umur 18 tahun
saya nak

1.ambik lesen kereta.senang nak pergi mana-mana.tidak perlu susahkan orang



2.sementara tunggu keputusan SPM keluar.nak kerja kat tadika.




3.belajar memasak banyak-banyak.teringin sangat nak belajar buat LEPAT PISANG.saya memang tak suka makan.tapi atas sebab-sebab tertentu saya mahu belajar.




4.beli handphone baru.sudah berjanji tidak akan tukar lagi sebelum habis sekolah melainkan handphone sekarang ini rosak.sekarang menggunakan sony ericsson k530i



5.teringin sangat nak ada laptop sendiri



6.belajar melukis.seronok sangat kalau boleh belajar dengan PUDING.



p/s:kalau ada lagi
nanti saya tambah

Tuesday, August 11, 2009

kucing..?JAUHkan dari SAYA


saya memang takut kucing
nampak sahaja kucing
automatik angkat kaki tinggi-tinggi
tidak kiralah ketika itu saya berada di mana
dan secomel mana kucing itu
mungkin TRAUMA dengan kejadian dulu
sewaktu saya masih kecil
dalam umur 5/6 tahun
saya memang minat dengan kucing
pernah memelihara seekor kucing
semasa sedang bermain dengannya
kucing itu mencakar tangan saya
luka hanya sedikit sahaja
tetapi entah kenapa
sehingga ke hari ini
saya anti dengan kucing
bukan benci tapi takut
walaupun kucing itu nampak jinak
tetapi saya tetap tidak percaya
tak tahulah bila saya akan PULIH
ada juga yang cakap
"dengan kucing pun nak takut"
tapi saya tidak kisah pun
kerana setiap orang PASTI
mempunyai sesuatu yang ditakutkan

hAmpA

Ku ditinggal senja
Malam menghampiri
Sendiri ku dalam menanti
Segera oh angin sampaikan rinduku
Terlupakah kau pada janjimu

Ketika bersama rindu bergelora
Perpisahan menikam jiwa
Kau pandai mengusik kau pandai mengoda
Kini diriku yang kau tinggalkan begitu saja

Apakah ertinya ucapan manismu
Kau merinduiku
Mungkin hanya aku
Yang membiarkanmu menipu diriku

Biar luka menyiksa jiwa
Biar kasih tak kunjung tiba
Kerna pada hakikatnya diriku kau persenda

Aku hanya insan biasa
Lemah pada rayuan manja
Terlena dibuai mesra
Pada cinta yang hampa...

Di malam yang sunyi
Sepi menyendiri
Ku hulur dan menyusun jari
Ku pohon kau ubatikanlah rinduku
Bayang kasih dalam mimpiku
Menikam kalbu...

Biar kasih menyiksa jiwa
Biar ku yang mengemis cinta
Kerna sejak dari mula
Diriku yang tergoda

Aku hanya insan biasa
Lemah pada rayuan manja
Terlena dibuai mesra
Pada cinta yang hampa...

Oh... oh... oh

TO'KI

p/s:lagu ini sedap didengar tengah-tengah malam
orang yang bertanggungjawab memperkenalkan lagu ini ialah
NADIA
SEPUPU SAYA

kAu aKu

Kau dan aku ,adalah satu
Tak kira apa
Segala rintihan aku ,engkau selalu ada
Biar kata memisah kita
Biarkan saja
Kerana terbiasa

Mengejar mimpi ,yang pasti akan aku
Sentiasa merasa kehilanganmu
Ku akan tunggu saat bertemu
Tiada henti
Walau dimana kita berdiri
Di dalam dunia ini
Biar sampai akhirnya nanti


Semua tak terang di mataku ,walau warnanya menyala
Ingin merasa namun aku takkan cuba
Biar kata memisah kita
Biarkan saja
Kerana terbiasa

Ooohhh.
Mengejar mimpi ,yang pasti akan aku
Sentiasa merasa kehilanganmu
Ku akan tunggu saat bertemu
Tiada henti
Walau dimana kita berdiri
Di dalam dunia ini

Biar sampai akhirnya nanti
Biar sampai akhirnya nanti
Ooohhh..Oohhh..Ooohhh

p/s:lagu ini ditujukan khas kepada NURUL NADIA BT ABD RAHIM
huhu..
lepas dia pindah sekolah lain
rindu bangat sama dia!!!
satu hal lagi
lepas dia tak ada
banyak pulak masalah saya
aduh
terpaksa hadapi semuanya sendiri la sekarang ni
harap-harap dia tak baca
kalau tak
MALU
huhu

Monday, August 10, 2009

my FIRST cake


cuti seminggu membuatkan saya hilang arah tujuan
semalam tiba-tiba saya terasa seperti ingin memasak sesuatu
benda pertama yang terlintas di fikiran saya ialah
KEK BATIK!
mungkin kerana ALIA dan ATHIRA mengatakan yang kek itu senang dibuat
selepas meminta resepi daripada ibu saudara saya
meembeli barang-barang yang diperlukan
hari ini saya memasak!
sudah lama tidak mempunyai peluang seperti ini
sangat gembira
simple sahaja caranya
hanya perlukan biskut Marie,milo dan mentega
sekejap sahaja sudah siap
saya langsung tidak kisah
walaupun rasanya tidak sedap
asalkan saya sudah membuatnya dengan sepenuh hati

p/s:first trial..nanti nak buat lagi!

you BELONG with me


You're on the phone with your girlfriend, She's upset
She's going off about something that you said
She doesnt get your humour like I do

I'm in the room, its a typical Tuesday night
I'm listening to the kind of music she doesnt like
And she'll never know your story like I do

But she wears short skirts, I wear t-shirts
She's cheer captain and I'm on the bleachers
Dreaming bout the day when you'll wake up and find
That what you're lookin for has been here the whole time

If you could see that I'm the one who understands you
Been here all along so why can't you see?
You belong with me
You belong with me
Walkin the streets with you in your worn out jeans
I cant help thinking this is how it ought to be
Laughing on the park bench thinkin to myself
Hey isnt this easy?

And you've got a smile that could light up this whole town
I havent seen it in awhile, since she brought you down
You say you find I know you better than that
Hey, Whatcha doing with a girl like that?

She wears high heels, I wear sneakers
She's cheer captain and I'm on the bleachers
Dreaming bout the day when you'll wake up and find
That what you're looking for has been here the whole time

If you could see that I'm the one who understands you
Been here all along so why can't you see?
You belong with me

Standin by, waiting at your back door
All this time how could you not know that?
You belong with me
You belong with me

Oh I remember you driving to my house in the middle of the night
I'm the one who makes you laugh when you know you're about to cry
I know your favorite songs and you tell me about your dreams
I think I know where you belong. I think I know it's with me.

Can't you see that I'm the one who understand you?
Been here all along so why can't you see?
You belong with me

Standing by or waiting at your back door
All this time how could you not know that
You belong with me
You belong with me

Have you ever thought just maybe
You belong with me
You belong with me

TAYLOR SWIFT!

p/s:sekarang ni da addict kat lagu..taylor swift cool~

high heel


sewaktu belajar topik force and pressure
antara contoh yang dikemukakan
ialah pemakaian kasut bertumit tinggi ataupun high heel
high heel sebenarnya memberikan kesan negatif kapada pemakainya
kerana tapaknya yang kecil memberikan tekanan yang besar kepada badan
oleh itu kaki kita menerima tekanan yang besar untuk menyokong badan
sebenarnya saya juga suka memakai high heel
dan setakat ini hanya ada sepasang sahaja
bagi saya high heel ini menawan dan membuatkan pemakainya kelihatan bergaya
namun cantik itu mengundang padah
walaupun kesannya hanya muncul dalam jangkamasa yang lama
tetapi lebih baik elakkannya
bukan bermakna kita tidak dibenarkan langsung memakainya
tetapi jika kita kerap berjalan
cuba gunakan selipar yang bertumit rata

Sunday, August 9, 2009

puteriku sayang


Lembut mu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembut bukan hiasan bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati

Disebalik bersih wajah mu disebalik tabir diri mu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada ilahi
Berpegang pada janji mengabdikan diri

Malu mu mahkota yang tidak perlukan singgahsana
Tapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

Ketegasan mu umpama benteng negara dan agama
Dari dirobohkan dan jua dari dibinasakannya
Wahai puteriku sayang kau bunga terpelihara
Mahligai syurga itulah tempatnya

HIJAZ

merah.jingga.kuning.hijau.biru.indigo.ungu


petang tu hujan renyai
tiba-tiba adik saya menjerit
"tengok..ada PELANGI!!!"
saya melihat ke arah yang ditunjuk olehnya
cantiknya pelangi
ia memberikan satu perasaan yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata
saya teringat ada terbaca dalam sebuah buku mengenai pelangi
orang tua-tua mengatakan bahawa pelangi sebenarnya adalah

ular gergasi yang muncul untuk minum air hujan
oleh itu kita dilarang menunding jari ke arahnya

dikhuatiri tangan akan menjadi kudung
lucu apabila mendengarnya
mustahil sesuatu yang tidak boleh bergerak
akan membahayakan kita

bagi saya PELANGI ini unik
jarang-jarang sekali kita dapat melihatnya
dan hanya seketika sahaja

oleh itu kita lebih menghargainya
bayangkan jika setiap hari kita dapat melihat PELANGI
seperti mana kita melihat matahari,bulan dan bintang
sudah tentu kita akan jemu kerana sudah biasa dengannya
disebabkan itu juga
kita melihat pelangi ini cantik
pelbagai warna berbeza
hakikatnya warna ini tercipta daripada satu warna sahaja
iaitu PUTIH yang langsung tidak memberikan warna
betapa indahnya ciptaan Tuhan
daripada sesuatu yang tidak memberi kesan
boleh menjadi sesuatu yang indah










Saturday, August 8, 2009

you,her and me


she calls me last night
said that she used to be your baby
i want to trust her
but your eyes prevent me to do so
i feel bitter here
in the way where air is inhaling into my body
i give you another question
your silent is a poison for me
you give me that look
the look that drunk me into your heart
the look that accompany me every night
the look that said i am your angel
how can i trust her
but your voices and her's keep playing in my mind
"why should i lie?what will i get from lying?"
both of you say the same word
which tongue should i trust
whether it is your sympathetic melody
or her sweet poisonous harmony
this situation pull into madness
drag me toward the hell
but you know
whatever happen to me
you always be the winner
and now
i still here
holding the hand that
had loss it warm
because it had be sharing
with me and her

Friday, August 7, 2009

kisah H1N1


ingatkan hari khamis tu sama macam hari khamis yang lain
semuanya berjalan seperti biasa sehinggalah pengumuman dibuat
"pelajar asrama tidak dibenarkan pulang ke rumah pada minggu ini"
disambut dengan tangisan oleh mereka
saya tertanya-tanya mengapa situasi ini berlaku
selepas itu semua pelajar diminta berkumpul di medan
kami diberitahu bahawa seoarng pelajar telah pun disahkan
POSITIF H1N1!
sangat terkejut dan mengerikan
jadi sekolah kami ditutup selama seminggu
para pelajar asrama dikuarantin di asrama
dan pelajar yang berulang dikuarantin di rumah
harap-harap pelajar tersebut sembuh dengan cepat
dan apabila kami kembali ke sekolah
pada16/8/09 ini
keadaan sudah pulih seperti biasa
tidak perlu lagi memakai topeng muka yang melemaskan.

Friday, July 31, 2009

pengalaman itu GURU


semakin hari kita semakin membesar
sejajar dengan itu
kita haruslah belajar daripada pengalaman
supaya dapat berfikir dengan lebih matang
saya berikan dua situasi yang berbeza

SITUASI A
seorang pemandu yang baru saja mendapat lesen kereta
memandu di sebuah jalan yang sibuk
tiba-tiba sebuah motorsikal telah terlanggar keretanya
lalu meninggalkan kesan calar
pemandu tersebut memaki penunggang tersebut
sepanjang perjalanannya

SITUASI B
seorang pemandu yang telah memandu selama 30 tahun
memandu di sebuah jalan yang sibuk
tiba-tiba sebuah motorsikal telah terlanggar keretanya
lalu meninggalkan kesan calar
pemandu tersebut tenang sahaja
kerana keadaan tersebut sudah kerap berlaku

kesimpulannya
apabila kita sudah terbiasa dengan situasi
yang tidak dijangka
kita akan dapat mengawal diri kita dengan mudah
pemandu dalam SITUASI A marah kerana dia belum pernah
berhadapan dengan keadaan itu
sedangkan
apabila difikirkan semula
tiada gunanya marah
kerana penunggang motorsikal tersebut
sudah tiada di situ
dan dia tidak mendengar apa yang dikatakan oleh pemandu itu
berbeza dengan pemandu dalam SITUASI B
dia tenang kerana sudah lali dengan itu semua
jadi
pengalaman sebenarnya mendewasakan kita
apabila kita sering terdedah kepada
sesuatu yang boleh memberi kesan buruk kepada kita
kita akan dapat menghadapinya dengan tenang
memang diakui kita akan mengalami kesukaran
namun semua itu harus diterima
kerana inilah hidup
ada pahit manisnya!

Thursday, July 30, 2009

hari MARAH sedunia


dalam kelas tadi
AMNI nampak tertekan
jadi saya dan ALIA
bertanyakan dia kenapa
halnya berkaitan dengan jambatan
hehe
nampaknya kebelakangan ini
ramai yang tertekan dengan jambatan
tidak terkecuali saya dan ALIA
saya berkata kepada AMNI
apa-apa pun boleh membuat kita marah
tetapi kita tidak akan marah
kalau kita tidak mahu marah
mudah bukan konsepnya
balik dari sekolah
saya menerima berita yang tidak baik
kawan saya memberitahu
barang yang saya pos kepadanya hilang
saya mengepos dua barang kepadanya
sekotak teh uncang dan sebentuk cincin berukir namanya
yang hilangnya ialah cincin
katanya kemungkinan besar
cincin itu diambil
saya terkedu
kenapa ada orang yang ingin mengambil benda yang tidak berharga??
langsung di luar pertimbangan akal saya
dan saya begitu MARAH
kerana saya ingin MARAH!
saya tidak pernah berasa marah seumpama ini
seumur hidup saya
jujur saya katakan
kawan saya menceritakan
pada hari pertama pendaftaran
selepas cuti semester
tidak silap saya
sebulan lepas
kawannya kehilangan beg pakaian
dan masih tidak ditemuinya
sehingga ke hari ini
sekali lagi saya terkedu
"ada gak orang nak curi benda macam tu ea???dia nak buat ape?"
"orang ni macam-macam,"
"adoi..diorang x fikir ke..berdosa ambik barang orang.kalau orang ambik barang dia camne?"
"habis tu yang membunuh tu lagi berdosa.kalau semua orang fikir camtu..tak adalah polis kat dunia ni...."
"............"
saya masih menyatakan perasaan marah
"cuba fikir positif..mungkin ada hikmah semua ni berlaku"
"kenapa dia x ambik barang orang lain???"
"sabar..anggap ini ujian"
"x maulah..benci..asyik saya je kena buli!"
"habis tu kesenangan yang parents awak bagi tu ape?biasalah.kehidupan ada turun naiknya.takkan selalu nak duduk kat atas?"
saya terdiam
masih geram
"cuba fikir positif"
"da habis positif da ni..x kan nak gelak"
"bukan.mungkin benda ni mengajar awak bersabar dan jadi lebih matang"
"macam-macam la orang ni"
"memang la..yang penting kita jaga diri kita..kita memang xleh kawal orang lain"
"semua orang xleh caya.x nak caya sape-sape"
"jangan la macam tu..percaya tu percaya..tapi kena beringat..jangan 100%..mungkin cincin tu tercicir..biasalah..yang melakukan tugas tu orang..bukan robot..dia pun ada melakukan kesalahan"
dan konklusinya
walaupun saya sudah bertenang
tapi saya tidak dapat menerima
situasi ini sepenuhnya
persoalannya
kalau betul ada yang mengambil cincin itu
apa yang dia nak buat dengan cincin???